A tél közeledtével az utak csúszóssá válnak, a fagy pedig próbára teszi az autót – de sok magyar sofőr még mindig elkövet pár tipikus hibát, ami balesethez vagy költséges szervizlátogatáshoz vezethet. Pedig az autó télre való felkészítése nem bonyolult: pár ellenőrzéssel és odafigyeléssel megelőzheted a gondokat, miközben biztonságban maradsz. Lássuk, mik azok a gyakori baklövések, amiket érdemes elkerülni, és hogyan teheted egyszerűbbé a rutint.
Első hiba: figyelmen kívül hagyják a téli gumicsere határidejét
Sokan halogatják a gumicsere, amíg már hó hullik, pedig az abroncsgyártók 7 fok alatti átlaghőmérsékletnél javasolják a téli szett felszerelését. Ez a hiba nemcsak a tapadást rontja csúszós úton, hanem bírságot is vonhat maga után – ráadásul a nyári gumi hidegben megkeményedik, növelve a fékút hosszát. Sokan azt gondolják, hogy elég a részben téliesített „all-season” gumi, de ezek sem helyettesítik a igazi téli abroncsot havazásban. Az eredmény? Gyakrabban csúszkálnak, és nagyobb a balesetveszély.
Az egyszerű megoldás: ellenőrizd a guminyomást kéthetente, mert a hideg miatt akár 0,1 barral is csökkenhet. Ha nincs saját manométered, a benzinkúton megteszik ingyen. Így nemcsak biztonságosabb leszel, hanem spórolsz is a gumik élettartamán – egy helyes csere megelőzi a korai kopást, ami akár tízezreket ér meg év végén.
Második hiba: nem ellenőrzik az akkumulátort időben
A hidegben az akkumulátor teljesítménye akár felére is csökkenhet, mégis sokan csak akkor szembesülnek a lemerült aksival, amikor az autó reggel nem indul. Ez különösen bosszantó, ha plusz fűtés vagy lámpák terhelik a rendszert. A magyar utakon gyakori a városi rövid táv, ami tovább gyengíti az aksit – és ha három évnél öregebb, már eleve kockázatos. Sokan figyelmen kívül hagyják a korróziót a pólusokon, ami tovább ront a helyzeten.
Egyszerűsítsd: vigyed el egy szervizbe teljesítmény-mérésre, vagy használj otthoni tesztet – ez pár perc, és megelőzi a hidegindítási rémálmot. Ha kell, kenj glicerint a pólusokra korrózió ellen. Így elkerülheted a vontatást, ami akár 20-30 ezer forintba kerülhet, és az aksicsere árát is kitolhatod.
Harmadik hiba: elhanyagolják a folyadékok és fékek ellenőrzését
A fagyálló hűtőfolyadékot sokan nyári témának tartják, pedig télen robban ki a baj: ha nem ellenőrzik, megfagyhat a rendszer, repedést okozva a motortérben. Hasonlóan a szélvédőmosó: nyári folyadékkal próbálkoznak havazáskor, ami jéggé fagy, és rongálja a tömlőket. A fékeknél pedig a hosszabb fékút miatt kritikus a betétek állapota – mégis sokan kihagyják az őszi revíziót, ami csúszós úton drágán meg bosszulja magát.

A praktikus lépés: nézd meg a hűtőfolyadékot refraktométerrel – mínusz 25 fokig bírja tartsa, de Magyarországon elég mínusz 30-as is. Töltsd fel téli mosóval, ami nem fagy meg. A fékfolyadékot kétévente cseréld, és ellenőrizd a betéteket. Ezekkel a rutinokkal elkerülheted a ezer forintos javításokat, és nyugodtabban közlekedhetsz latyakban is.
Az autó télre való előkészítése nem kell, hogy stresszes legyen – ezekkel a tippekkel egyszerűen átvészelheted a hideget anélkül, hogy a szerelőrszámolná a kilométereket. A biztonságos utakhoz csak egy kis odafigyelés kell, és máris kevesebb meglepetés vár télen.


